Manitou's elektrische roterende verreiker was het lange wachten waard
Daar staan ze dan, op een bedrijventerrein in het Gelderse Laren. Vier nieuwe Manitou elektrische roterende verreikers. De eerste vier die in productie van de band zijn gerold. En dan niet in de rode huiskleur van het Franse merk, maar in het geel van een Nederlandse verhuurder. 'Dat was ook voor de Fransen even opkijken en nieuw. Een uniek moment.'
Gerko Roekevisch is er als directeur trots op dat hij met Almat Laren de eerste vier naar Nederland heeft gehaald. Een machine waar hij de afgelopen drie jaar mee bezig is geweest en op gewacht heeft. ‘Het heeft lang geduurd, ja. Dat heeft heel wat geduld gekost.’ Maar dan staat er nu ook een verreiker die op dit moment zijn gelijke niet kent. ‘Op dit moment zeker, zover ik weet. Ik hoop natuurlijk dat dat nog even zal duren, maar goed, dat weet je ook niet. Het kan morgen zomaar anders zijn.’
Ja, die riep meteen enthousiast dat hij zo’n ding wilde hebben”
De reis naar het eindproduct duurde voor Almat ongeveer drie jaar. ‘We zijn indertijd naar de fabriek geweest om een nieuwe versie te bekijken, dat was een dieselvariant. Daar in de fabriek hadden we een discussie over elektrisch materieel, en toevallig stond er op dat moment een prototype van het oude model.’ Roekevisch aandacht was getrokken. In zijn gezelschap was het Groningse Bultena meegereisd. Een korte testrit en Erik Jansen, directeur van Bultena, was overtuigd. ‘Ja, die riep meteen enthousiast dat hij zo’n ding wilde hebben. Toen was het voor mij natuurlijk ook duidelijk.’
De beslissingen volgden elkaar snel op. ‘Ik wil er vier hebben, zei Erik Jansen (directeur Bultena Verhuur, red.) naar aanleiding van dat ene bezoek. Maar de machine was er natuurlijk nog niet, alleen dat ene prototype. We hebben toen eigenlijk op de achterkant van een sigarendoosje wat berekeningen gemaakt. Meer van: wat kost die ongeveer? Pas op een veel later moment is er een echte reële prijsstelling gekomen.’
Elektrische variant
Het vertrouwen in de elektrische variant was groot. Toch zou het een aantal jaren duren voordat de gewenste vier ook echt naar Nederland kwamen. Covid en niet-elektrische prioriteiten van de fabrikant vertraagden het proces danig. Niet dat er ondertussen niks gebeurde. ‘Ik ben met de productspecialist van Manitou in gesprek geraakt bij de ontwikkeling van het nieuwe Stage V-model om te praten over verbeteringen en wensen die wij als feedback hadden gekregen.’
De Nederlandse markt is toch een bijzondere. Elektrisch lopen we voor, alleen Noorwegen gaat harder. Maar vooral het gebruik van de verreiker is bij ons veel breder. Waar in omringende landen voor iedere klus wordt gegrepen naar specifieke machines voor die taak, is de roterende verreiker bij ons breed inzetbaar en vaak een bruikbare oplossing. Ook niet onbelangrijk is dat de kennis en ervaring van Nederlandse machinisten op waarde wordt geschat en de mening van de machinist ook echt telt. ‘De roterende verreiker is eigenlijk echt wel een Nederlands product.’
Luisteren naar de gebruiker
Roekevisch ging met Manitou in gesprek. ‘Ik heb echt aangedrongen om te gaan luisteren naar de behoefte van de machinist. Luister naar de eindklant, de gebruiker.’ Hij werd gehoord en met een uitgebreide powerpoint onder de arm en een bijbehorend goed verhaal heeft Gerko uitgelegd wat echt de behoefte is van de Nederlandse machinist. ‘Daar werd geïnteresseerd naar geluisterd en enthousiast op gereageerd.’ Maar of die presentatie ook echt impact zou hebben en of met de voorstellen iets gedaan zou worden was op dat moment onduidelijk. ‘Eigenlijk tot onze verbazing werden we twee jaar later uitgenodigd en kwam onze lijst ter sprake. Dan is het toch wel erg leuk om te zien dat die nu bol van de vinkjes stond, met dingen die waren opgelost.’
En bij de wensen die niet waren ingewilligd, kwam een duidelijk verhaal over deze keuze. Meest in het oog springend was de cabine. ‘Wij wilden heel graag een kantelcabine.’ De Fransen onderzochten dit en kwamen tot conclusie dat dit nauwelijks nodig was en dat de verreiker bijna niet gebruikt wordt op een manier dat dit echt wat toevoegt. De oplossing om toch het zicht te verbeteren was simpel. ‘Het lijkt wel op een bultrug. De ronding vooraan creëert meer zicht naar voren en boven vanuit de cabine.’
"Als nu de machinist een goede zitpositie inneemt en bij de mast omhoog kijkt, dan kijkt hij precies in de hoek mee”
Roekevisch legt het kort uit: ‘Het is eigenlijk heel simpel bedacht. Het valscherm dat erop zit, laat je normaal gewoon strippen. Dan kijk je tegen die strippen aan. Nu zijn het ook strippen, maar die staan onder een hoek. Elke strip heeft een andere hoek. Als nu de machinist een goede zitpositie inneemt en bij de mast omhoog kijkt, dan kijkt hij precies in de hoek mee. Dan zie je een heel dun lijntje van de kopse kant van een stalen strip. Dat is heel simpel bedacht, maar heel effectief.’
Wisselbare accu
Wat verder opvalt is de keuze voor één of twee batterijpakketten, waarvoor zowel links als rechts ruimte is gemaakt. De verreikers zijn standaard uitgevoerd met een 700V 65 kW lithium-ionbatterij en een 11 kW lader. ‘Als je met twee pakketten werkt, kun je ongeveer 8 uur draaien.’ Dat is uit werk met het prototype gebleken. ‘Ook als het koud is, heb ik over de tijd geen klachten gekregen.’ Het is aan de ondernemer om te kiezen om aan de rechterkant een motor of accu te plaatsen. ‘Die rechteraccu is wisselbaar. Daar kan je dus een extra accu voor kopen of je kunt daar een range extender plaatsen. Een stationaire motor die rond de 1.500 toeren draait.’ Het verlengt de werkdag van de machine. ‘Als je naar de bouwplaats toe wilt rijden om daar verder puur elektrisch te werken, dan is dat motortje een goede optie.’ De eerste vier gaan weg met een dubbele accu.
Veiligheid
‘Klaar af fabriek, met alle Europese certificaten, en gekeurd door de RDW.’ Het papierwerk klopt en de aannemer heeft er eigenlijk de komende jaren nauwelijks omkijken naar. Onderhoud en kans op motorische tegenslag is bij elektrische machines natuurlijk nihil en zelfs in dat geval is een ruime fabrieksgarantie een mooie bijkomstigheid. Almat zelf is ook in de werkplaats klaar voor de elektrische toekomst. Naast de Nederlandse opleidingen voor de normen die hier gelden is Manitou inmiddels twee keer langsgekomen om de monteurs bij te staan en meer te leren over de nieuwste ontwikkelingen.
‘Dat gaat allemaal over het elektrische gedeelte, want hydraulisch kennen die jongens allemaal. Manitou geeft ook alleen toegang tot hun software op het moment dat jij een opleiding op niveau gedaan hebt, en dat heeft allemaal met veiligheid te maken. Dus niet zomaar dat jan en alleman dat mag en kan.’
Fabriek klaar, werkplaats klaar, eerste verreikers klaar. Tijd om verder vooruit te kijken. ‘Buijtenhuis uit Nijkerk heeft er twee besteld en Kuiphuis uit Oldenzaal ook nog één, die komen dit jaar nog.’ De vraag is echter al groter, maar Almat moet eerst de machines binnenkrijgen om daar aan te kunnen voldoen. ‘Als bij de fabriek alle componenten worden geleverd, verwacht ik er dit jaar nog zes.’ Twee houdt Almat er dan zelf: ‘We willen er twee in de verhuur doen.’ Ook die vraag ligt al voor. Zowel in verhuur als verkoop zal die vraag naar verwachting voorlopig nog wel aanhouden. Gerko Roekevisch is er met Almat klaar voor. De bal ligt daarvoor nu bij de capaciteit van Manitou.
Artikel: Bouwmachines.nl - Fotografie: Ovii, Britt Haarman