Machinist van de maand oktober: Marc Scholing en zijn Manitou MRT 2660
Marc Scholing draait al 23 jaar op een roterende verreiker. Tot vorig jaar was dat in de utiliteitsbouw en nu zit hij langdurig op een infrawerk bij Ede. Hij draait sinds enkele maanden op een splinternieuwe Manitou MRT 2660. Vooral de goed werkende airco vindt hij een belangrijke verbetering.
De fascinatie voor machines was er altijd al, vertelt Marc Scholing. Maar zijn opleiding zocht hij meer in middenstand en bloementeelt. Hij werkte daarbij op een boerderij, waar Fokkert Lemele loonwerk uitvoerde. En van het een kwam het ander. Marc maakte de overstap naar Fokkert Lemele die op zoek was naar een machinist voor de verreiker. Vanaf dag één is dat hem zo goed bevallen dat hij dat nu al weer 23 jaar doet en er nog vele jaren mee door hoopt te gaan.
Langdurige projecten
Af en toe doet Marc ook nog wel eens loonwerk of draait hij op een andere machine, maar de verreiker heeft toch echt wel zijn voorkeur. Dit ook vanwege het soort werk waarop deze machine wordt ingezet. Dat zijn vaak grote en langdurige projecten. ‘Dan weet je waar je aan toe bent. Ik zit nu in Ede. Dat is wel een stukje rijden, maar je begint om kwart voor zeven en om kwart voor vier stap je weer in de auto.’
De Gieterij
Jarenlang werkte hij met een uitvoerder voor Dura Vermeer in de utiliteitsbouw. Daar deed hij ook zijn mooiste klus: de ombouw van een voormalige fabriekshal De Gieterij tot ROC. Vanaf 2006 zat hij twee jaar lang op dit project. Het was natuurlijk een bijzondere klus om in zo’n groot pand een hele nieuwe inbouw te maken. Maar het was ook de samenwerking en de sfeer op de bouw die hem bij gebleven is. Hij ziet de bouw in dat opzicht wel veranderen, nu er steeds meer buitenlandse werknemers komen. De een meer ervaren dan de ander, maar vooral met een verschil in cultuur en taal.
Een ander bijzonder project was het AFAS theater in Leusden, dat opvalt door zijn exclusieve vormgeving. Daar werkte Marc vanaf 2017 twee en een half jaar, met dezelfde uitvoerder voor eveneens Dura Vermeer.
Infrasector
Marc zit sinds begin dit jaar op een werk van Van Hattum en Blankevoort in Ede. Daar is een prefab tunnel gebouwd die in de zomer ingeschoven is. Nu wordt nog gewerkt aan landhoofden en een voetgangersbrug en dergelijke. Het is voor Marc de eerste klus in de infrasector. Op zich maakt het hem niet uit, maar hij merkt wel een verschil: in de infra is het veel meer rennen en vliegen onder tijdsdruk.
Wat werk betreft is het voor Marc niet echt anders. ‘Het is allebei wapening en bekisting stellen en beton storten.’ Met het verschil dat een gebouw meer de hoogte in gaat en er dan heel veel bouwmaterialen naar binnen geschoven moeten worden, zoals glas, gips en installatiematerialen.
Manitou
Toen Marc begon als machinist was dat op een van de eerste roterende verreikers in Nederland. Ook dat was een Manitou en wel een 1850. ‘Dat merk zijn we eigenlijk altijd wel trouw gebleven.’ Sinds enkele maanden heeft hij een Manitou MRT 2660. Ook dit is weer een splinternieuwe machine. De vorige machine had ongeveer 7500 draaiuur. Ten opzichte van mobiele kranen is dat niet zo veel, maar het ligt maar net aan de handel wanneer het bedrijf de machine inruilt. ‘Daarbij willen we wel inruilen voordat de slijtageproblemen beginnen. We willen niet stil komen te staan. Daar zou het bedrijf dat ons inhuurt, niet blij mee zijn.’
Asbestsanering
De nieuwe machine is geleverd door Almat uit Laren. De machine is groter, sterker, mooier en luxer dan de vorige. ‘Er zit onder meer speciale stoel in met luchtvering. En een goed werkende airco. ‘Dat is vaak een probleem in een verreiker. Maar het is wel nodig, niet alleen in de zomer maar bijvoorbeeld ook bij asbestsanering. Dan werk je de hele tijd met de deuren dicht.’
Die asbestsanering vindt Marc trouwens het minst leuke werk. ‘Dan werk je met mensen op de werkbak. We hebben dat als bedrijf veel gedaan, maar meestal deed mijn collega dat. Soms moest ik invallen, maar het is nooit mijn hobby geworden.’
Hijswerk
Wel favoriet: hijswerk met de jip en de ketting. De nieuwe Manitou is er ook goed in, met een hijshoogte van 26,1 meter en een vlucht van 23,6 meter. ‘En dat gebruiken we ook vaak. Het is altijd te klein in de bouw, maar er zit altijd een grens aan een machine.’
Meer zicht
Een verbetering vindt Marc ook het zicht rondom, met vooral verbeterd zicht naar voren en naar de rechter kant. Ook de digitale systemen zijn weer beter geworden. Het was iets waar Marc destijds even aan moest wennen, maar ze maken zijn werk wel gemakkelijker. ‘En veiliger. Je kunt de veiligheidssystemen steeds lastiger omzeilen.’
Diesel
Na 23 jaar hoopt Marc dit werk nog vele jaren te kunnen doen. ‘Ik ga nog elke dag met plezier naar mijn werk en Fokkert Lemele is een prima werkgever.’ Ook is hij blij met de dieselmotor die hij elke dag zijn werk hoort doen. Een elektrische verreiker hoeft voor hem voorlopig dan ook niet. ‘Ik hoop het niet. Ik ben iemand die gevoel wil hebben bij een machine en dat heb ik met een dieselmotor. En als het elektrisch wordt, dan moet het wel zo zijn dat je er een dag mee kunt draaien. Met een verreiker ben je bijna de hele dag in de weer. Dan moet je wel door kunnen gaan. Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren.’
Bron: www.bouwmachines.nl